torsdag den 23. august 2012

Uuummm lækkert lækkert...

I år har jeg desværre ikke nogen squash i haven, men igår fik jeg foræret en stor fin en af slagsen. Så inden de første dagplejebørn bankede på min dør, stod der allerede et brød og hævede i formen og godt så det ud, da det rygende varmt kom ud af ovnen en lille times tid efter :0)
Ungerne og jeg kunne slet ikke vente på at det kølede af, hvilket desværre resulterede i, at det var MEGET svært at skære....men det smagte himmelsk!!


Brøddet har en nødde-agtig smag, med en dejlig sprød skorpe :0)

Har du fået lyst til at prøve squashbrødet, kommer der her en opskrift:

3 dl lunken vand
50 g gær
200 g groft revet squash
½ dl olie
2 tsk salt
2 tsk oregano
1 dl solsikkekerner
200 g grahamsmel
450 g hvedemel

Gæren røres ud i vandet. Tilsæt den revne squash og derefter de resterende ingredienser (hvedemelet til sidst).
Dejen stilles til hævning i 45 min. Hæld dejen i en stor smurt rugbrøds form og lad den efterhæve ca 30 min. Pensles med æg og bages i 45 min. ved 200 grader.
Afkøles på rist.
(Jeg havde ikke tid til at lade den hæve så mange gange, så jeg hældte den med det samme i formen og lod den hæve en god halv time - tildækket. Det blev rigtig fint)

Og så nåede ungerne og jeg lige at plukke en fin grøftekants buket her til aften, da vi gik tur med hunden. Det er med at nyde dem, mens der stadig er en smule tilbage :0)



3 kommentarer:

  1. Det brød ser virkeligt lækkert ud. Måske jeg skulle prøve det.
    Jeg har ikke været inde på din blog før, men fandt den tilfældigt. Har tilmeldt mig som fast læser, for jeg vil gerne se mere af det du har at vise.
    Sikke en skøn blog du har her med mange dejlige indlæg med mange gode ideer.
    Kan især godt lide de billeder du har lavet med medieoverførsel (var det rigtigt?)Hvordan gør du det? Er det svært?
    God søndag til dig.
    Knus Lonni

    SvarSlet
  2. Tusind tak for de søde ord :0)
    Nej, det er ikke svært, men det kræver lidt forberedelse. Tekst og billeder (hvis man ønsker det), skal printes ud på en laserprinter, da det er det eneste, der kan medieoverføres. Næste gang jeg laver billeder, skal jeg nok prøve at lave en DIY, så du kan se hvordan jeg gør :0)

    SvarSlet
  3. Tak skal du have. Det glæder jeg mig til :-)

    SvarSlet