tirsdag den 26. juni 2012

En liflig duft

af hyldeblomster, breder sig i mit køkken. Nogen synes det stinker lidt af kattepis, men jeg ELSKER duften af hyldeblomst :0) Når jeg har lavet årets portion af hyldeblomstdrik, så ved jeg også, at sommerferien står for døren og det er en ret så skøn fornemmelse.
Jeg plejer nu at synes det er så hyggeligt at gå en tur og samle hyldeblomster, men i år besluttede jeg sammen med min dejlige nabokone, at vi skulle plyndre hendes lille træ. Det er et selvsået træ, der står mast inde mellem hendes brændeskur og naboens garage, så det var med livet som indsats, jeg (kæphøj) sagde, at jeg da sagtens kunne stå på stigen og klippe dem ned til os. Det gik også fint, lige indtil hun spurgte om hun kunne slippe stigen og trøste et barn..... Ja, ja.....jeg kan sagtens stå her selv......troede jeg ;0) Men bedst som jeg stod der og strakte mig langt ind over taget, gled stigen og med et BRAG røg stige og jeg pladask ned på fliserne!
I bedste tegnefilm stil, klamrede jeg mig til stigen (lidt fjollet, når den nu var på vej mod jorden i rasende fart....) hvilket resulterede i, at jeg maste mine tæer og fingre og slog min ene arm! Heldigvis brækkede jeg ikke noget og ramte ingen med stigen på vej ned, men jeg fik mig da et chok og blev enig med min nabo om, at gå om på stien og plukke resten af de klaser vi skulle bruge :0)

Flere gange i løbet af dagen, er vi knækket sammen af grin over mit lille "stunt".....og kan faktisk i skrivende stund stadig små-klukke lidt over det :0)

Men vi fik lavet hver vores portion hyldeblomst drik, som nu står og trækker i køleskabet.



De sidste par år har jeg lavet min hyldeblomst drik med jordbær og det smager helt fantastisk!

Har du lyst til at prøve min version, kommer her en opskrift:

40 klaser hyldeblomster
40 g vin- eller citronsyre
2-3 citroner i skiver
1 bakke friske jordbær
1½-2 kg sukker
2 L kogende vand

Klip de grove stængler af og kom klaserne i en gryde eller stor skål. Tilsæt citronsyre, citroner, jordbær og sukker og hæld det kogende vand over. Rør jævnligt til sukkeret er opløst og sæt det i køleskabet med låg på. Lad det trække 3 dage inden du filtrerer det og hælder det på atamon skyllede flasker. 
Jeg plejer at tilsætte et par låg atamon, så det holder lidt længere.

TIPS: Du kan lave den skønneste "tøse-snaps" af "pulpen". 

Kram væden ud af pulpen og lag den i en skål. 
Hæld en flaske vodka over og sæt husholdningsfilm over og lad det trække 4-5 dage. 
Filtrer derefter snapsen og hæld den på en flaske. 

Jeg garanterer at selv de veninder du har der ikke drikker snaps.....drikker denne her!! :0)

God fornøjelse :0)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar